آینده فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

آینده فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

نمایشگاه سرگرمی های الکترونیکی لس آنجلس یکی از معروف ترین و بزرگ ترین گردهمایی های دنیای فناوری است که سالانه در این شهر برگزار می شود. امسال این نمایشگاه متاثر از فناوری های واقعیت مجازی بود و به گفته برگزارکنندگان، غرفه های مرتبط با این موضوع تقریبا دو برابر دوره های قبلی بود.

. جاسنون روبین، یکی از مدیران آکیولوس، کمپانی پیشرو در تولید هدست های واقعیت مجازی، این فناوری و تولید و استفاده از آن را به عنوان یک سفر در نظر می گیرد و بر این باور است همان قدر که استفاده از واقعیت مجازی هیجان انگیز و جذاب است، تولید و پیشرفت این دنیا برای سازندگان نیز حیرت آور است. سث لوییسی، یکی از مدیران ارشد ایمپلوس، در این باره می گوید وقتی واقعیت مجازی با صدای فراگیر همراه شود، نمی توانید آنچه را می بینید باور نکنید. در این حالت حتی صدای باد که می تواند به عینی شدن فضا کمک کند احساس می شود. در نمایشگاه E3 از این ابزارها برای تجربه های تازه نیز بهره گرفته شد، برای نمونه آزمایش بازی های ترسناک در این فضا به کاربران این امکان را می داد تا موقعیت های عجیب و بدیع را تجربه کنند.

. از جمله این موقعیت ها می توان به تجریه بیهوشی در یکی از بازی های منتشرشده اشاره کرد. یکی از اولین فیلم هایی که در سالن های سینما نمایش داده شد قطاری را نشان می داد که به سمت دوربین حرکت می کرد و جالب است بدانید که تماشاچیان دچار دلهره شده بودند که مبادا قطار با آنها برخورد نماید. منظور این است که مردم عاقبت تا حدودی خود را با واقعیت مجازی وفق می دهند. اما چه چیزی باعث می شود که فردی آن قدر در دنیای مجازی غرق شود که حتی نداند کجاست و کجا می رود؟

به خصوص در رابطه با واقعیت مجازی (و نه واقعیت افزوده) جواب این سوال بسیار ساده است: در حقیقت هدست های واقعیت مجازی مستقیما در یکی از پر استفاده ترین حواس انسان دخل و تصرف می کنند و همین موضوع ممکن است باعث بروز رفتارهایی متفاوت از اتفاقات حقیقی که در اطراف می افتد بشود. هدست های واقعیت مجازی با چشم همان حکمی را دارند که هدفون با گوش دارد. در ادامه با ما در مروری بر ساختار این هدست ها و تاریخچه و مشخصات آن ها همراه شوید.

موسسه Digital Capital در گزارشی پیش‌بینی کرده است که تا سال 2021 تعداد کاربران واقعیت افزوده شرکت‌های اپل و گوگل به حدود 3 میلیارد خواهد رسید. پیش‌بینی شده است که ارزش بازار ابزارهای واقعیت مجازی تا سال 2022 به 15 میلیارد دلار و ابزارهای واقعیت افزوده به 90 میلیارد دلار خواهد رسید. این تحلیل به این معنا است که بازیگران بزرگ‌تری مانند گوگل، اپل، مایکروسافت، کوآلکوم و .... روی «واقعیت افزوده» سرمایه‌گذاری کرده‌اند و کمپانی‌هایی مانند فیس‌بوک با پروژه Oculus روی ابزار «واقعیت مجازی» سرمایه‌گذاری کرده¬اند.

دیوید لیو (David Liu)، مدیر شرکت ویاکوم (Viacom) در تازه‌ترین صحبت‌های خود عنوان کرده است، فناوری واقعیت مجازی از شگفتی‌ها و زیبایی‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است اما برای استفاده از این فناوری تنها یک راه وجود دارد و آن هم قرار دادن یک تکه پلاستیک بر روی صورت خواهد بود که انسان را از دنیای واقعی خارج می‌کند.

مدیر چهارمین شرکت برتر صنایع رسانه‌ای در آمریکا گفت که اولین سری هدست واقعیت مجازی توسط HTC، به تولید انبوه رسید و بیش از 140 هزار دستگاه از آن فروخته شد. شرکت سونی هم وارد بازار هدست‌های واقعیت مجازی شد. هدست جدید PlayStation VR این شرکت برای کار با ده‌ها میلیون کنسول بازی پلی استیشن 4 که در حال حاضر در سراسر دنیا مورد استفاده قرار دارند، طراحی شده است. این می‌تواند برای هدست واقعیت مجازی سونی یک مزیت رقابتی در بازار به حساب آید. گوگل و فیس بوک هم با هدست واقعیت مجازی Oculus Rift و DayDream به دنبال سهم بازار قابل توجهی هستند. با این حال بررسی‌ها و آمارهای موسسه تحقیقاتی SuperData در این زمینه نشان می‌دهد که به‌صورت کلی فروش جهانی هدست‌های واقعیت مجازی به نسبت پایین است.

کارشناسان علت کاهش استقبال کاربران را معرفی زودهنگام و عدم تولید محتوای کافی و عامه‌پسند برای این دو فناوری دانسته‌اند و این موضوع انتقاداتی را نیز در پی داشته است. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها در خصوص موفقیت یا شکست فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، این سیستم‌ها دست‌کم به ده سال زمان نیاز دارند تا به خانه‌ی کاربران، فارغ از سطح استفاده آن‌ها راه پیدا کنند.

همانطور که بیان شد، هنوز به نقطه ی انفجار پدیده ای به اسم واقعیت مجازی نرسیده ایم، اما می توان با تقریب خوبی مطمئن بود که امسال این تکنولوژی بر سر زبان ها می افتد، موج به راه می اندازد و آینده را شکل می دهد. اما باید دیدگاهمان را به جایگاهمان نزدیک کنیم و در واقع جهان را از دید کشور خودمان ببینیم. در کشور ما اگرچه این فناوری ورود پیدا کرده، اما هنوز به قدرتی که در بازارهای جهانی دارد دست پیدا نکرده است. هنوز شما در مترو یا خیابان یا اتوبوس کسی را نمی بینید که چیزی شبیه یک عینک اسکی فضایی گذاشته باشد و دست¬هایش را به طور احمقانه ای در هوا تکان دهد و گاه گاهی هم لبخند بزند یا عصبانی شود.

اتفاقی که مشابه آن در طی گزارش هواشناسی شبکه ی تلویزیونی CBS 10 در پخش محلی از شهر تمپا در ایالت فلوریدای آمریکا افتاد و در طی آن مجری بخش خبری که درگیر بازی واقعیت افزوده ی پوکیمان بود صاف از جلوی مجری بخش هواشناسی رد شد و باعث شد که او هم با این موضوع شوخی کند (بازی پوکیمان گو یا Pokémon Go) در حقیقت یک نوع بازی واقعیت افزوده است و نه واقعیت مجازی. در طی این بازی صفحه ی نمایش گوشی به شما اطلاع می دهد که جانورهایی در اطراف محل حضور شما مخفی شده اند و شما باید به صورت فیزیکی به آن مکان ها بروید و موجودات گفته شده را بگیرید و تربیت کنید.