کاربردهای واقعیت مجازی
کاربردهای واقعیت مجازی
در رمان علمی - تخیلی «نورومنسر»، ویلیام گیبسون از عبارت «توهم رضایتمندانه» برای توصیف فناوری واقعیت مجازی استفاده میکند. اما واقعیت مجازی امروزه یک مفهوم تخیلی نیست و در ژانر علمی - واقعی قرار میگیرد. شاید فکر میکنید که واقعیت مجازی فقط در حیطه بازیهای رایانهای کاربرد دارد اما این طور نیست.
. اجرای پروژههای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، تقریبا در هر حیطهای که تصورش را بکنید، آغاز شده است و به نظر میرسد که در آیندهای نزدیک این فناوری خارقالعاده همه چیز را تحتالشعاع خود قرار بدهد. شرکتهای بزرگ دنیا مانند سونی، اچ تی سی، گوگل و فیسبوک در حال ساخت سختافزارهای برند خود در زمینه واقعیت مجازی هستند. باید دید که غوغای این فناوری شگفتانگیز چطور دنیا را تحت سیطره خود قرار میدهد. به راستی، آینده واقعیت مجازی چگونه خواهد بود؟
بازی های رایانهای
بازی های رایانه¬ای جزو اولین حوزه هایی بوده، که از واقعیت مجازی بهره گرفته است. هم اکنون تعدادی زیادی از بازیهای رایانهای موجودند که از فناوری واقعیت مجازی استفاده می¬کنند. واقعیت مجازی هم اکنون نیز بر روی دستگاه های بازی مانند پلی استیشن سونی قابل استفاده است. استفاده از واقعیت مجازی در بازی ها تجربه ای جذاب از بازی کردن را ارائه می دهد و گیمر را به سطح جدیدی از تجربه می رساند.
ورزش؟
در واقع، تماشای بازیهای ورزشی با واقعیت مجازی و با تجربهای بسیار نزدیک به واقعیت، هماکنون موجود است. هنگامی که نخستین بازیهای زنده ورزشی به خانهها آورده شد، بازیها تنها از یک دوربین پخش میشد. با گذشت زمان کارگردانان بازیهای ورزشی از دوربینها و زوایای بیشتری استفاده کردند، اما با این حال شما بازی را فقط از دیدی که مورد نظر کارگردان است، مشاهده میکنید.
. با ظهور فناوری واقعیت مجازی، نقش کارگردان و تهیهکننده در بازیهای ورزشی احتمالا منسوخ خواهد شد. واقعیت مجازی تنها تجربه نمایش بازیهای ورزشی را متحول نمیکند؛ این فناوری، بازی را برای ورزشکاران نیز بهبود میبخشد. اسطوره بازنشسته NFL، استیو یانگ استفاده از فناوری واقعیت مجازی حمایت میکند. بهبود داوری، افزایش امنیت بازی و تحول تکنیکهای تمرینی از مواردی است که این فناوری میتواند برای ورزشکاران و مربیان به ارمغان آورد.
گردشگری
گردشگری، امروزه صنعتی بسیار مهم در تمام جهان است. فارغ از اینکه کدام شکل گردشگری اتفاق میافتد، از زمان ورود یک گردشگر، او برای تأمین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغاتی و کالا، دیدن جاذبهها باید هزینه کند. فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با استفاده از تکنولوژیهای بهروز تصویربرداری و عکاسی برای ارائه بهتر آنچه گردشگر باید راجع به مقصد بداند، استفاده میشود.
با اپلیکیشنهای واقعیت افزوده میتوان اطلاعات موردنظر گردشگر را در سطح شهر و یا در مکانهای توریستی و تاریخی در اختیار او قرار داد. همچنین به کمک واقعیت مجازی میتوانید تجربه سفر به دورترین نقاط کره زمین (و حتی فضا!) را در خانه خود و با استفاده از یک هدست کوچک تجربه کنید. در حال حاضر شما می توانید با استفاده از نرم افزار¬های موجود به سادگی به مکان دیدنی در آن سوی کره زمین بروید و از آن بازدید کنید بدون این که در آن جا حضور فیزیکی داشته باشید.یا حتی می توانید از جو خارج از کره زمین و فضا دیدن کنید. یک نمونه از این کاربردها را می توان تجربهی سفر به مریخ با واقعیت مجازی و مشاهدهی ایستگاه فضایی بینالمللی از نزدیک نام برد.
. هنوز مریخنورد آیندهی ناسا یعنی Mars 2020 ماموریت خود را آغاز نکرده؛ اما افراد میتوانند با گذاشتن هولولنز (هدست واقعیت مجازی مایکروسافت) بر روی سر خود، از نزدیک با چگونگی عملکرد و حرکت این مریخنورد بر روی سطح سیاره سرخ آشنا شوند و حتی آن را دستکاری کنند.
بازاریابی
تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فرصتهای جالبی برای تولید محتوای جدید ایجاد کرده¬اند و با فراهم آوردن تجربهای جدید میزان فروش محصولات را افزایش میدهند. هنگامی که این فناوری فراگیر شود، برند ها و آژانس های تبلیغاتی قادر خواهند بود مشتریان را در دنیایی که ساختۀ خودشان است غرق کنند. بنابر این، پذیرندگان اولیۀ این صنعت، رهبران آیندۀ بازار خواهند شد و با فاصلۀ زیاد از کنار رقبا خواهند گذشت.
. به همین دلیل بازاریابی واقعیت مجازی در حال تبدیل شدن به یکی از قدرتمندترین ابزار بازاریابی موجود است به طوری که 75 درصد از برندهای جهانی در حال حاضر واقعیت مجازی را در استراتژی محتوای خود ادغام کرده اند. بازاریابی واقعیت مجازی بهترین راه برای نزدیکتر کردن مشتریان بالقوه به محصولات شماست.
در حال حاضر سرمایهگذاری زیادی در پروژههای مختلف واقعیت مجازی در حوزه بازاریابی انجام شده است. با استفاده از این فناوری، شما میتوانید بدون مراجعه به فروشگاهها، لباسهای آن را امتحان کنید، داخل خودرو مورد نظر خود را از میان گزینهها انتخاب نمایید، با وسایلی که قصد خرید دارید آشنا شده و تناسب آنها را با دکور خانه منزل بررسی نمایید، کاتالوگ و بروشورهای خود را به محتوای سه بعدی و صوتی و تصویری مجهز کنید و یک نمایشگاه مجازی کامل از محصولات خود داشته باشید. جذابیت این تجربه منحصربهفرد به موفقیت برنامههای بازاریابی کمک می کند.
آموزش
فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با شبیهسازی، به درک مفاهیم پیچیده و خارج از تجربه، کمک شایانی کرده است. نیروهای نظامی با حضور در موقعیتهای شبیهسازی شده، مهارت مورد نیاز را در مواجهه با موقعیتهای خطرناک کسب می کنند. دانشجویان پزشکی با استفاده از این فناوری، در محیط شبیهسازی شده و بدون آسیب رساندن به بیماران، با عملکرد و اجزای بدن آشنا شده و مهارتهای موردنیاز را فرا میگیرند.
دانش آموزان در ماه قدم خواهند زد و مهندسان نفت به داخل زمین خواهند رفت. محققان همواره خواهد توانست درون یک کتاب خانه به گشت و گذار بپردازند. طراحان خودرو خواهند توانست در صندلی عقب خودرویی که خود طراحی کرده اند بنشینند تا ببینند چه حسی دارد و دید خارجی آن را آزمایش خواهند کرد.
نظامی
ظهور هدستهای واقعیت مجازی، چشماندازهای تازهای در حوزه دریافت اطلاعات نظامی ایجاد کرده است. بهعنوان مثال می¬توان از این تکنولوژی برای آموزش پریدن نیروهای نظامی با چتر استفاده کرده است. به این ترتیب، نیروها از هدست واقعیت مجازی به عنوان راهکاری برای حذف خطرات احتمالی عملیات واقعی استفاده میکنند.
DoDAAM نرمافزاری توسعه داده است که هدست Oculus Rift را به دوربینی چشمی تبدیل میکند تا استفاده از آن برای تکتیراندازها ممکن شود. شرکت بریتانیایی Plextex در طول چندین سال تحقیق و پژوهش موفق به آمادهسازی پلتفرمی متشکل از سنسورهای ویژه شده است که امکان شناسایی مشکلات پزشکی نیروهای حاضر در میدان نبرد را فراهم میکند. از این فناوری به منظور کمک به کار آموزان برای غلبه بر استرس خود در شرایط پرش از چتر نجات، جتهای جنگنده و خروج از زیردریاییها در آب.، آگاهی از وضعیت در محیطهایی مثل جنگلها، قطب شمال و مأموریتهای بیابانی، ناوبری و کار گروهی استفاده می¬شود. در روسیه هم کلاه نظامی Svarog محصولی است که با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی، امکان کنترل پهپادها را با چرخاندن ساده سر به سمت هدف فراهم میکند.
تماشای فیلم
فیلمهای ۳ بعدی تا حد زیادی تجربههای عجیب و غریب را به دنیای فیلمها وارد کردند اما با وجود واقعیت مجازی داستان از این هم پیچیدهتر خواهد شد. با این فناوری میتوانید کارگردان فیلمی که در حال دیدن آن هستید باشید و تمرکز خود را به بخشی از فیلم که دوست دارید معطوف کنید یا زاویه دیدتان را عوض کنید.
جراحی و خلبانی
کارآموزان جراحی میتوانند به کمک دستگاههای واقعیت مجازی، تکنیکها و ترفندهای مختلف پزشکی را تمرین کنند. غلبه بر ترسی که ممکن است در عملهای واقعی برای پزشکان جراح به وجود آید به کمک دستگاههای واقعیت مجازی به خوبی قابل کنترل خواهد بود. کارآموزان خلبانی هم مانند کارآموزان جراحی به کمک فناوری واقعیت مجازی قادر به یادگیری تکنیکهای پرواز، کسب تجربه و تمرین خواهند بود.
معماری و شهرسازی
مهمترین مزیت استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در معماری آن است که امکان تعامل از نزدیک طراح را با پروژههای در دست توسعه یا تکمیلشده فراهم میکند. با استفاده از این تکنولوژی، امکان بررسی دقیق و واقعگرایانه ابعاد و اندازههای طرحی که قرار است به مرحله اجرا درآید، فراهم میشود. این تکنولوژی در حوزه شهر هوشمند با بهبود تجسم المانها، روند برنامهریزی و توسعه شهری را از نقشهها و ماکتها، به تخیل و ابتکار و مقایسه سناریوهای مختلف در زمان کمتر واگذار کرده است.
پزشکی
در پزشکی، استفادههای بیشماری میتوان برای واقعیت مجازی برشمرد. بهعنوان مثال میتوان به درمان افسردگی یا اضطراب با قرار دادن تدریجی بیمار در موقعیتهایی که شرایط دلهرهآور را برای او شبیهسازی میکنند، اشاره کرد. بهعنوان نمونهای دیگر، واقعیت مجازی به کودکانی که به دلایل مختلف در بیمارستان بستری شدهاند، این احساس را القا میکند که در اتاق یا حتی تختخواب خانه خودشان حضور دارند.
سایر کاربردها
این فناوری می تواند در حوزه¬های دیگری مانند هنر، کسب¬و¬کار، فناوری اطلاعات و غیره تحول عظیمی ایجاد کند. به طور کلی آینده واقعیت مجازی به کیفیت و سهولت زندگی کمک شایانی خواهد کرد. ورود واقعیت مجازی به دنیای ما نیز تحولات شگرفی با خود به همراه خواهد داشت. روزی خواهد رسید که دیگر حتی یادمان نمیآید زندگی فعلیمان با فناوریهای در دسترس زمان کنونی چطور بوده است. طوفانی که دنیای فناوری به پا کرده است، فعلا قصد توقف ندارد و حتما دگرگونیهای گستردهای را ایجاد خواهد کرد.